Marianna D. Birnbaum: Esterházy-kalauz Marianna D. Birnbaum beszélget Esterházy Péterrel

– Mondják – kezdte Fancsikó, s tolt egyet a labdán –, az írás, mint a hagyma: újabb és újabb rétegek bomlanak le róla. 
Nemrég olvastam Balassa Péter gondolatait EP könyveiről (Segédigék) és most meg EP-t olvastam a saját köteteiről. Jó volna, ha nálam lenne Balassa könyve is (fejből nem merném idézni) és akkor le tudnám írni, hogy ő mit mondott pl. a Termelési-regényről és mit az írója. Egyébként nem lenne könnyű dolgom, mert Esterházy úgy kalauzol , hogy teljes szabadságot ad arra, hogy miről mit gondoljunk, hogy hogyan olvassuk őt és mit jelentsenek nekünk az ő szövegei. Szóval, nem könnyíti meg a helyzetünket az értelmezésben, a mi miért van éppen ottban, a vendégszövegek alkalmazásában, azok létjogosultságában. A könyvben baloldalon az interjút olvashatjuk, a jobboldalon pedig az idézeteket, vendégszövegeket. Figyelmes olvasást vár el tőlünk. …én nagyon tehetséges olvasó vagyok (EP) Kinyit ,megmutat és bevezet az ő irodalmába (itt megint írhatnám úgy, mint a múltkor, hogy a (b)irodalmába), részt enged a csöndezéseiből és nézdegéléseiből . 
Közvetlenül ezután újra elolvastam a másik beszélgetőkönyvet is. (Az évek iszkolása). Erről nem szeretnék most írni. Talán csak annyit, hogy Marianna D. Birnbaum megemlíti a könyv elején, hogy: „Közel huszonöt évvel ezelőtt készült az Esterházy-kalauz. Ha ennek a kötetnek is olyan sikere lesz, mint annak volt, akkor huszonöt év múlva újra írunk egyet.” 
Nem lesz több ilyen beszélgetőkönyv.

Nincsenek megjegyzések: