David Gilmour: Filmklub – Peregnek a kamaszévek

119 film. Azt mondja, alapfilmek. (Mi az, hogy alapfilm? Vagy alapkönyv? Ezek megnézése, olvasása nélkül, nem élet az élet? – mondhatná aki ezt mondani akarja.) De komolyra fordítva a szót, valóban olyan filmeket említ meg, amik hozzád tesznek (mondom én most a fiatalságnak, meg mondtam tegnap este, takarodó után és öröm volt megtudni, hogy volt amiről tényleg hallott már a diák) – Ehhez egy kis kitérő: Viszonylag sok kitűnő tanuló van a koleszban, de (és ezt értsd most jól) ez nem azt jelenti, hogy művelt is. (Mi az hogy művelt?) Jól tanul, nagyon jól, tudja a tananyagot, ötösre írja a dogákat, meg úgy is felel, de nem biztos, hogy olvas, nem biztos, hogy tud egy darab kortárs magyar írót, vagy zeneszerzőtől darabot, vagy…. ( az emelt érettségin találkozik Parti, Esterházy, Tóth K. stb. nevével) ). A történetben van egy fiú, aki éppen nem jár suliba, és ezt szabad is neki. (ó, de liberális nevelés, én anno liberalizmus nélkül sem jártam csak itt-ott, de persze idővel pótoltam a pótolhatatlant, csak az ára volt nagyobb) és van tévéjük, meg egy halom dvd-jük amiket megnéznek. Nincs sorrend, csak „kötelezők” ezek az esték és egy csomó csemege van, amit apa tud a filmekről. Nem rossz dolog ez. Van itt olyan, akinek ilyen volt a kamaszkora? De a filmekre visszatérve. Mondok néhányat, amiről olvashatunk David Gilmourral beszélgetve. Pl. Biciklitolvajok – ahol a film azt mutatja be, hogy állítunk be valamit helyénvalónak, csak azért, mert a saját érdekem úgy kívánja. Vagy, én azt sem tudtam eddig, hogy Hitchcock Forgószél (1946) filmjében a lépcső hossza nem egyezik. Ugyan abban a házban. És miért? Mert a zárójelenet ezt kívánta meg. Mire leérnek…A feszültség fokozása. Nagyszerű ötlet. Ebben a könyvben ilyesmik vannak. Ne higgyük, hogy mindent láttunk már és tudunk is róla, hogy láttuk! David Gilmour pedig nem az a David Gilmour. De ezzel nem lőttem le semmit, viszont a kamaszéveinket újraélhetjük a tévéje előtt a kanapén ülve. Nem egy komoly könyv, nem kell mélyről visszaásni magad, éppen annyi, hogy jól szórakozz. 
Mint egy jó mozi (egy alapfilmmel) ;) 
(és magyar film egy sincs közte, ejnye!! )

Nincsenek megjegyzések: