
Az vitathatatlan, hogy mind a két terület összetartozik és ismerni kell, érdemes is, mert Pilinszkyt hozza közelebb. „Én költő vagyok és katolikus” –vallja magáról. Költő, aki belefeledkezhet a mindenségbe, a teljességbe, szinte eszköztelenül, a hit realitásában meggyőződve írhat. Katolikus, aki az egyetemes, az emberiséget feszítő, isteni vagy isten-nélküli kérdéseken mereng. Szavait áthatja az alázat, a bölcsesség ajándéka. Aki ugyan már nem keres, de amit megtalált, azt újra és újra felfedezi. „Tudjuk, hogy az Ige szülte a világot, s a világ megkapta a Beszéd kegyelmét.” S ő él ezzel a kegyelemmel. Ezt használja arra, hogy a vergődő világban egységre leljen. „ A költészet a kimondhatatlant ostromolja” – és ezt a kimondhatatlant igyekszik létezővé tenni úgy, hogy sem optimistának, sem pesszimistának nem tartja magát. A hit vajon optimistává teszi a hívőt? Ezt csak én kérdezem. „Boldogok, akik sírnak…” Pilinszky nem akar válasz lenni, de kérdéseivel a megoldás felé tereli az olvasót. Azt az olvasót, aki hasonlóan őhozzá néha a kétségben, néha a meggyőződésben él. Bennem azok az írásai fognak hosszan megmaradni, amiben Dosztojevszkij, Bergmann, Pascal, Sartre, Simone Weil és Kierkegaard gondolatait is megírta.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése