Merem állítani, hogy Cortázar mestere az irodalomnak.
Első regényét, alig kilenc évesen írta és verseit anyja plágiumnak hitte. Ezt nevezik tehetségnek. Gondolatai, szavai eltérnek a megszokottól. Van bennük magány, szürrealizmus, formaművészete rendkívüli és hatásos. Cortázar olyan, mint egy kaméleon. Verset írt Che Guevarához, itthon a legismertebb műve a "Las babas del diablo", amit a nagyközönség Nagyítás címmel ismer, Antonioni filmrendező munkáiból.
Aki kezébe veszi az író műveit, garantáltan az irodalmat vette kézbe.
Eddig is elkápráztatott rövid novelláival és az azokban szereplő emberekkel –
figurákkal, de itt, ebben a regényében is bizonyítja, hogy mindenre kiterjed a
figyelme. A papírszalvéta hajtogatásától a hajfésülésig , mindent el is mond
nekünk. Ott vagyunk, látjuk, halljuk. Aprólékosan és még sem unalmasan nyújt át
nekünk egy hajóutat és már szinte nyertesnek is érezhetjük magunkat. Aztán úgy,
ahogy a többi „nyerő-párosnak” – még sem stimmel minden. Van, akinek a kényelem
a baja Nem tudok szörnyűbbet elképzelni,
mint azt, hogy felszálljak egy repülőre, és ismét otthon érezzem magam – morog az egyik világlátott vendég. Van, akinek
nem elég a hajóút kissé gyanús bezártsága – még önmagában is „utazik” egyet. Ő Persio –
aki, még egy belső kalandot is átél a hullámok hátán. Persió, aki két kézzel kapaszkodik a korlátba,
a csillagokba, a fejfájásba, nektárédes borgőzbe burkolózva. Kedveltem őt! Nagy kérdés, hogy ki hova tart?
Merre visz a hajó? Mintha ez valójában nem is utazás lenne. Titokzatosságok az
ajtók mögött, lőszerek egy fémdobozban… Akár egy krimiben. Cortázar végig
fenntartja a feszültséget, ehhez jól választott helyszínt és szereplőket. Nem
mindennapi társasággal hajózhatsz és nem is mindennapi dolgokról társaloghatsz
velük. Kicsit furcsa mindenki, olyan nem hétköznapiak.
És ahogy a hajó utat tör
a hullámokon, úgy az utasok a folyosók labirintusában próbálnak megérkezni
valahova…
Kapcsolódó cikk: " Azt mondják, a csodák ideje elmúlt." Scholz László
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése