Moliére: A nők iskolája (Katona József Színház)

Nagy öröm ért, mert volt szerencsém látni (nem csak nekem, telt ház volt) A nők iskolája főpróbáját. Ritka jó élmény volt, és úgy éreztem, hogy a többi néző is jól szórakozott. Előtte részem volt egy drámapedagógiai foglalkozásban is, ami tulajdonképpen a darabra volt felkészítés. Mit várunk tőle? Nevetni, sírni fogunk? Mit jelent egy-egy szóval a nők iskolája? (pl. zárda, egyenjogúság, varróiskola, család,ilyesmik hangzottak el, bár én passzív voltam, de élveztem az egészet).
Moliére kora ismert, a nők és a férfiak helyzete, a tanulás lehetőségei, a társadalmi kérdések stb. A szövegkönyvet Závada Péter írta, szerintem szuper jól megtartotta azokat a „régies” kifejezéseket, rímeket amik fontosak voltak, hogy az adott korban érezze magát a néző. Nagyon dicséretes és figyelemreméltó Tasnádi Bence (Horace, Ágnes szerelme) alakítása. Fiatal színész, tele erővel, lendülettel, energiával és hitelességgel. Azt hiszem, az ilyenre mondják, hogy „fürdött a szerepében”. Máté Gábor (Arnolphe, más néven Monsieur de la Rönk), mint idősödő, de az álmait, elképzeléseit tűzön-vízen megvalósítani akaró férfi, valami elképesztő módon fájdult, öregedett bele a történetbe. Remek volt, ahogy leakasztotta a botját és csak állt egyedül, nézett előre, magában. Mindenkiről jót írhatnék, Bán János, Jordán Adél és nekem nagyon tetszett a pincér is (akinek nem tudom a nevét), mert ugyan egy szót sem szólt, de mindent látott. értett és a feszültségkeltésben tökéletes megjelenései voltak. Rujder Vivien (Ágnes, ártatlan lányka, Arnolphe neveltje) egyetemi hallgató, de fogunk még róla hallani és nekem Scarlett Johansson jutott róla az eszembe. Radnai Annamária volt a dramaturg és Ascher Tamás a rendező, szintén elismerésem nekik.
Még a díszletről annyi, egy kút és csak falak, egy utca, egy házbelső és egy ajtó, egy ablak, Ki hol, merre, milyen úton közlekedik és milyen céllal. A nézőtér sem volt teljesen sötét, én eléggé elöl ültem, azt hittem, ez zavarni fog, de nem. Sőt, ahogy előttem megálltak a színészek, hát sokszor találkozott a tekintetünk és ez plusz élmény volt. Sok mindenről szól a darab, és hát Moliére nyakig benne van, merthogy részben magáról írta.
Kíváncsi vagyok a kritikákra, mert én csak egy örömös néző vagyok, de a szakmai része is érdekel(ne).
Tartalmas, izgalmas hétvégém volt!

Itt lehet olvasnia a darabról:
http://katonajozsefszinhaz.hu/eloadasok/bemutatok/42606

Nincsenek megjegyzések: