Pőcze Flóra: A Moszkva tér gyermekei

Itt is van Moszkva tér… 
A minap olvastam egy cikket a helyi kanászkürtben (beol.hu, most éppen nem találtam meg), de az volt a lényeg, hogy egy hölgy panaszkodott a hajléknélküli emberekre. Büdösek, koszosak, hangosak, kéregetnek, stb. Metropoliszunk közepéről van szó, ott a színház, a meki, meg a szökőkutak, egyéb helyi érdekesség. A Szilasi könyv és a cikk kapcsán jutottam el oda, hogy ezt a könyvet is elolvassam. Iványiét már olvastam és egy időben „munkakapcsolatban” is voltunk, ő erről nem tudott, de nem is voltunk világmegváltók az étel és teaosztásban. Tehát, könyvet én nem tudnék írni róluk, a szenvedélybetegekről inkább (drogos, játékgépes), de mivel a pálya az ő esetükben is meredek, lefelé csúszós, ezért lenne megemlíthető a hasonlóság. Utalok most erre is (amiről már régebben írtam: http://moly.hu/ertekelesek/866248 ). Én most erről a könyvről nem írok, de megosztom egy „élményemet”, ami májusban történt. Vonaton utaztam a főváros felé és a sínek mellett egy ember feküdt, nyakig bezsákolva (értsd hálózsák, fólia, paplan, egyéb, a hajléktalansághoz szükséges kellékek, sátor nem volt), ott feküdt, hanyatt, mozdulatlanul. Csak egy pillanatra láttam, igaz a vonat nem sietett, pedig késésben volt. Mit lehet tenni ilyenkor? Azt sem tudtam, pontosan hol vagyunk. Ez a kép az óta is bevillan, mert másnap, ugyanott, ugyanezt láttam. Egy helyi szociálismunkást megkérdeztem, mi a teendő ilyenkor. Azt mondta: biztos tudnak róla az ottani segítők, hajléktalanszállón dolgozók. Nem nyugodtam meg. Visszatérve a helyi problémára, ez egy „kisváros”, abból a szempontból, hogy akár ismerheted is a nincstelent, aki büdös, koszos hangos és kéreget. Aztán egyszer csak hónapokig nem látod és megkérdezed a boltban az ablaknál ülő pénztárost, látta-e mostanában, összejött-e a pénz, amit gyűjtött a műlábára? És várod a választ. Hogy mégis szépen fejezzem be: Van olyan is, hogy egy úttesten fekvő (hajléktalannak tűnő) emberhez mész oda és segítenél, de mosolyogva megköszöni, mert ő csak a csillagokat nézi, hát te is felnézel és igaza van.

Nincsenek megjegyzések: