Jorge Semprún: Az ájulás

„Húszéves vagyok, szarok az emlékekre…” – írta A nagy utazás után és aztán itt van, már ki is ájul egy vonatból. 
  Valahol azt olvastam, hogy „A háttered a múltad, térkép lehet a jövődhöz.” 
Nagy térképe van és ha igaz még mindig rajzolja. 
Ez a könyve is olyan, mintha egy fajta mozdulatlanságban lenne az élete. 
Már Kertésznél felmerül a kérdés – Mit és miről lehet írni a láger után? 
„Hallod-e, hogy hullanak mélabúm esőcseppjei?” – ő erről ír. 
És újra emlékezik a spanyol ellenállási mozgalomra a buchenwaldi táborra és mutat egy kicsit a térképéről a jövőjéről is. 
Úgy voltam vele mint Kertésszel és nem tévedtem. A Sorstalanság után olvastam el a Valaki más című könyvét, itt pedig az utazás után ezt.

Mindkét esetben jól tettem, mert a kettő egymást kiegészíti. Ezek után már „hallom a hangjukat” , közelebb vannak, 
mélyebben érthetőek. 
Semprun sem tud és nem akar felejteni – bár azt ígérte az utazása után. 
Mindig felmerül bennem a kérdés – mi jöhet még egy gettós lét után? 
Mennyit lehet elbírni tiltakozás nélkül, anélkül, hogy mindenáron leakarnánk dobni a ránk rakott terhet? 
Az ájulás erről szól. 
– Németországból jön? – kérdezik tőle. 
Ha azt mondja igen, akkor jön a kérdés – látta-e, emlékszik-e erre és erre a családtagomra? 
És nem értik „miért lehetetlen egy fiúra emlékezni…” 
Bárkire is emlékezni. Saját magára sem akar emlékezni. 
Politikai-emberi hitvallását mondja el nekünk, belső monológokkal. 
Gyerekkor, diákévek, ellenállási mozgalom, gettó. 
Szinte mindent egyszerre látunk. 
Azt írják róla, hogy Az ájulás nem annyira megrázó, mint a nagy utazás. 
Nekem az volt. Közelebb volt. 
Hiszek neki, megszerettem.

Nincsenek megjegyzések: